Thursday, December 30, 2010

ALAM SEMULAJADI AJAIB DI DUNIA


1. Angel Falls
Air Terjun Angels atau Salto Angel merupakan air terjun jatuh-bebas tertinggi di dunia dengan ketinggian 979 m (3,212 kaki) dengan jatuh tanpa hambatan setinggi 807 m (2647 kaki). Terletak di Rio Carani, Taman Nasional Canaima, Venezuela.


2. Amazon
Hutan Hujan Amazon, juga dikenali sebagai Amazonia atau Amazon Basin meliputi 7 juta kilometer persegi meskipun hutan itu diduduki sekitar 5.5 juta kilometer persegi, terletak di 9 negara.


3. Bay of Fundy
Teluk Fundy terkenal dengan pasang surut tertinggi di planet (16.2 m atau 53 kaki). Seratus bilion tan air masuk dan keluar dari Teluk Fundy 2 kali sehari. Teluk Fundy terletak di antara wilayah-wilayah Kanada New Brunswick dan Nova Scotia di Pantai Timur Amerika Utara.


4. Black Forest
Black Forest (Schwarzwald) adalah pergunungan hutan di barat daya dibatasi dengan Lembah Rhine ke barat dan selatan. Puncak tertinggi ialah Gunung Feldberg dengan ketinggian 1,493 m


5. Bu Tinah Island
Melepasi Pantai Barat Abu Dhabi, UAE, terdapat harta alam semulajadi, liar dan tidak terganggu oleh aktiviti manusia; Pulau Bu Tinah. Sebuah syurga tidak terganggu, Bu Tinah banyak mengajar manusia tentang perlindungan alam sekitar dan kelangsungan hidup.


6. Cliffs of Moher (Tebing Moher)
Terletak di negara Clare, Tebing Moher ini adalah di antara tempat yang paling menakjubkan untuk dilihat di Ireland. Tebing utama terdiri dari serpihan Namurian dan batu pasir, dengan batuan tertua di bahagian bawah tebing. Ianya tak mustahil untuk melihat 300 juta tahun sungai mengalir dan memotong dasar tebing.


7. Dead Sea
Merupakan Tasik Air Masin terletak di Sempadan Jordan dan Tebing Barat. Pantainye berada pada kedudukan 418 di bawah aras laut yang merupakan kedudukan terendah di atas daratan dunia dan juga tasik air masin terdalam dengan kedalaman 330 m. Airnya mempunyai tahap kemasinan kedua tertinggi di dunia selepad Laut Asal, Dijibouti. Tasik ini berukuran 67 km panjang dan 18 km lebar.


8. El Yunque
Hutan Nasional El Yunque, sebelumnya dikenali sebagai Hutan Nasional Caribbean, terletak di Pulau Puerto Rico. Ia juga dinamakan sebagai nama puncak gunung tertinggi kedua di hutan tersebut. El Yunque merupakan satu-satunye hutan hujan Tropika di Sistem Hutan Nasional AS.


9. Galapagos Island
Kepulauan Galapagos merupakan kepulauan gunung berapi, 955 km barat Ecuador di Lautan Pasifik. Kepulauan ini sebahagiannya daripada Taman Negara Ecuador.



10. Grand Canyon
Grand Canyon terhasil dari Sungai Colorado selama 6 juta tahun, 446 km panjang, lebarnya 6-29 km dan mencapai kedalaman lebih 1.6 km.


11. Great Barrier Reef (Terumbu Sawar Besar)
Merupakan sistem terumbu karang terbesar di dunia yang mengandungi lebih 2,900 batu karang dan sekitar 900 pulau terbentang sepanjang 2,600 km. Ia terletak di pesisir Queensland, timur laut Australia.



12. Halong Bay
Teluk Halong ini terletak di Wilayah Quang Ninh. Memili ribuan batu kapur dan pulau-pulau karst dalam pelbagai saiz dan bentuk. Memiliki panjang garisan pantai 120 km. Dao Jadi yang menjadi pulau mempunyai enam tasik tertutup juga terdapat di sini.


13. Iguazu Falls
Air Terjun Iguazu di Sungai Iguazu adalah salah satu air terjun terbesar di dunia. Ia berada di sempadan Parana di Brazil dan Misiones di Argentina.


14. Jeita Grotto
Jeita Grotto adalah sebahagian dari gua kristal di Lubnan yang terletak 20 km sebelah utara Beirut ni Lembah Nahr Al-Kalb (Anjing Sungai). Gua ini terdiri daripada dua gua kapur, galeri atas dan gua yang rendah melalui  sungai sepanjang 6,230 m. Panjang gua lebih 9,000 m dan mempunyai satu stalaktit terbesar di dunia iaitu tergantung 8.2 m. 


15. Jeju Island
Merupakan sebuah pulau gunung berapi, 130 km dari pantai selatan Korea. Pulau ini memiliki gunung tertinggi  di Korea Selatan dan gunung berapi aktif iaitu Hallasan setinggi 1,950 m di atas permukaan laut. 


16. Mount Kilimanjaro
Dengan tiga kon gunung berapi, Kibo, Mawensi dan Shira, Gunung Kilimanjaro adalah gunung api strato yang tidak aktif di Tanzania utara-timur. Ini adalah gunung yang berdiri bebas tertinggi di dunia, menaik 4,600 m dari dasar dan termasuk puncak tertinggi Afrika pada 5,895 m.  


17. Komodo Island
Taman Nasional Komodo di Indonesia meliputu 3 pulau besar Komodo, Rinca dan Padar serta banyak pulau kecil. Ditubuhkan pada 1980 bertujuan untuk melindungi komodo. Pulau-pulau di taman nasional ini berasal dari kawasan gunung berapi


18. Maldives
Kepulauan Maldives membentuk sebuah negara yang terdiri daripada 26 atol di Laut Hindi. Terletak di selatan Pulau Lakshadweep India, sekitar 700 km barat daya Sri Lanka. Maldives merangkumi 1,192 pulau kecil, kira-kira dua ratus pulau yang dihuni. 


19. Masurian Lake District
Daerah Tasik Masurian atau Tanah Tasik Masurian adalah sebuah daerah tasik di tumur laut Poland yang mengandungi lebih daripada 2,000 tasik. Ia meluas ke arah timur sekitar 290 km dari Sungai Vistula rendah ke sempadan Poland-Lituania. Daerah tasik ini dibentuk oleh zaman ais Pleistocene


20. Matterhorn
Matterhorn adalah mungkin gunung paling dikenali di Pergunungan Alps, Eropah. Permukaan yang curam, dan hanya tampalan kecil dari salji dan ais melekat. 


21. Milford Sound
Ia terletak di barat daya Pulau Selatan New Zealand, terletak dalam Taman Nasional Fiordland.


22. Mud Volcanoes
Istilah gunung berapi lumpur merujuk pada pembentukan geo-dikumuhkan cecair dan gas, walaupun ada beberapa proses yang berbeza yang disebabkan aktiviti tersebut. Ditemui di Gobustan, Azerbaijan dan Laut Kaspia.


23. Puerto Princesa Underground River
Taman Nasional Sungai Bawah Tanah Puerto Princesa terletak sekitar 50 km sebelah utara kota Puerto Princesa, Palawan, Filipina. Ia bercirikan landskap gunung batu kapur karst dengan 8.2 km. Dapat dilayari di sungai bawah tanah. 


24. Sundarbans
Delta Sundarbans adalah tanah hutan bakau halofit pasang surut terbesar di dunia (hutan bakau terbesar di dunia). Terletak di mulut Sungai Gangga, tersebar di seluruh bahagian Bangladesh dan barat Bengal, India. 


25. Table Mountain
Merupakan ikon Afrika Selatan dan satu-satunya tapak semulajadi di planet ini memiliki rasi bintang dinamakan- Mensa bermaksud gunung datar bertahan 6 juta tahun hakisan. 


26. Uluru
Juga dipanggil 'Ayers Rock' adalah salah satu ikon paling dikenali di Australia. Pembentukan batu pasir yang terkenal di dunia berdiri 348 m atas permukaan laut dengan sebahagian besar curah bawah tanah, diukur 9.4 km lingkaran. Uluru muncul untuk menukar warna cahaya yang berbeza. 


27. Mount Vesuvius
Merupakan gunung berapi di sebelah timur Napoli, Itali. Ia merupakan satu-satunya gunung berapi di daratan Eropah yang meletus seratus tahun lepas meskipun saat ini tidak meletus. Vesuvius terkenal kerana letusan pada tahun 79 menyebabkan kehancuran Kota Pompeii dan Herculaneum. Dianggap sebagai salah satu gunung berapi paling berbahaya di dunia. 

28. Yushan
Yushan, bahagian dari Taman Nasional Yushan adalah pergunungan pusat di Taipei China dan juga titik tertinggi. Juga disebut Gunung Jade setinggi 3,952 m di atas permukaan laut. 



Ini adalah senarai yang terpilih untuk 7 alam semula jadi ajaib di dunia. Yang x terpilih, saya akan cuba cari, muatkan di dalam blog saya. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment